Petter och Lunkan ca. 1984. Foto: Torndahl.
Vid kanten av en av stadens kyrkogårdar ligger de dödas bar.
Hit flockas de vänner som gått bort men envist lever sig kvar bland de
efterlevandes minnen och här kan levande och död mötas för att dryfta gamla
tider igen. En kväll stod jag också utanför portarna, men den här gången för
att tala med de levande. Det kom att handla om det nu återuppstådda bandet
Syster Lycklig. Samma Syster Lycklig som, under några intensiva år på 80-talet,
hann med att släppa två skivor och spela en hel del konserter runt om i
Sverige. Ett band som är relativt bortglömt idag, men har den stora stämpeln
KULT mellan varje rad. Det här året
träffades tre musiker i en replokal. Lång tid hade gått sedan de spelat
tillsammans, men efter en djävulsk nydebutspelning på Snövit i maj visade de
att återföreningar inte alltid behöver handla om gubbighet och en dragning åt
bluesen. Det var helt enkelt en mycket bra spelning. Syster Lycklig är helt enkelt
ett mycket bra band.
På något sätt börjar samtalet att handla om den nu
bortgångna Göran Linderoth. Göran, liksom Anders Jansson och Petter Brundell,
kom från Jakobsberg. I Jakobsberg fanns det en hel del punkare i slutet av
70-talet: Pink Champagne, där Anders syster spelade, kom från de trakterna,
likaså Kommo, där Göran spelade, Myrmark, Dokument och så förstås: Ståålfågel.
Erik Fritjofsson, Anders och Petter bodde i samma område där Petter gjorde sig
uppmärksammad av de andra då han gick ut med familjens stora, lufsiga hund.
Petter: En bearded
collie. Den såg ut som jag, men var gladare än vad jag var.
Med punken kom en rörelse som fångade upp de flesta som var
involverade i musiken. Och eftersom alla tre i bandet hade spelat musik innan
var steget inte långt till att kliva på det rusande tåg som satts igång. Därmed
inte sagt att musiken behövde förändras. Anders ”Lunkan” Lönnkvist hade sedan
länge spelat invecklad progg i Myrbein, Anders och Petter förnekar bestämt att
de någonsin spelat punk.
Lunkan på Långholmen. Foto: Johan von Sydow.
Petter: Jag var hippie
redan på den tiden och jag är fortfarande hippie. Syster Lycklig var inget
punkband!
Anders håller med: Det
som var då var att man skulle spela. Det var själva attityden. Man behövde inte
vara ett underverk av teknisk skicklighet för att spela i band. Själva grejen
var att göra grejer tillsammans.
Som ett ideologiskt paraplybegrepp fungerade punken som en
enande rörelse. Olika former av uttryck kunde rymmas under ett samlat begrepp
och punken framstår snarare som en ideologi än en speciell musikstil. Punk
kunde vara viljan att spela, viljan att ge fan i traditioner, eller att anamma
dem för att skapa något helt nytt ur dem. Men fanns det något enhetligt
punk-sound?
Petter förklarar: Det
var ju absolut inte den där klichéartade punkenergin, som inom parentes nästan
inga hade när det begav sig. Jag kommer ihåg när Ståålfågel lirade. Det var
79-80 och alla sa att punken föddes 77. Yeah right att den gjorde! Det var
kanske ett band, som Malcom Mclaren hittade på, som föddes då. Det var inte en käft
som lirade sådan punk då. Dom enda som var något bra och lät så då var ju Ebba.
Sen fanns det en massa folk som skrek också. Som Skabb som var rätt ok. Det var
ju ingen som hade, vad man tänker idag, den där typiska punkenergin.
Genom den gamla musikrörelsen, som fortfarande var relativt
aktiv, och den kommunala musikskolan kunde de flesta band få både kompetens och
ställen att spela på. Den gräsrotsrörelse som proggen trots allt byggt upp
funkade fortfarande utmärkt när punken gjorde intåg i Sverige. Som ett nytt
band kunde man komma ut och spela, också i andra städer runt om i Sverige.
Punken innebar att fler fick chansen att pröva sina idéer, då kompetens inte
var huvudsaken utan det uttryck man förmedlade.
Anders: Jag tror på
sätt och vis att det som skiljer idag från igår är att man då faktiskt ställde
sig tillsammans och började från scratch. För att se vad det kunde bli. Sen
hittar man något och får fatt i något som alla gillar och så bygger man vidare
på det.
Det var väl det att
vara i en replokal och faktiskt få saker och ting att fungera: Det kräver en
jävla massa tid.
Petter: Då var det fem
dagar i veckan. Med spelningar och repningar var det lätt 5 dagar. Inte 9 till
5 eller så men man levde med gitarren på magen och då blir det till slut något.
Lunkan: [Punken]
kändes väldigt uppfriskande när den kom. Gillade energin, öset och enkelheten.
Jag var ju inbiten symfoni-, avantgarde- och jazzrockare när punken kom. Musik
skulle vara så avancerad och krånglig som möjligt. Med punken så började jag frångå
det tänkandet. Men jag fortsatte själv att spela krånglig musik i några år
till.
Foto: Hatte Stiwenus.
Fenomenet Syster Lycklig blev resultatet av Jakobsbergsborna
Petter och Anders behov av en bra trummis. Efter att Ståålfågel slutat hade
Anders och Petter bildat Syster Lycklig tillsammans med en trummaskin och
spelat i några månader tillsammans. Redan när Petter spelade i Stååffågel hade
Petter träffat Östersundsbon Lunkan, som var inbladad i musikforums arrangemang
i sin hemstad. Efter att ha flyttat till Stockholm i början av 80-talet och
börjat spela enklare musik än förut, exempelvis med Skallarna, blev han
rekommenderad av Anders Jogstam till Petter och en dag blev han uppringd och
ombedd att komma och provspela.
Anders förklarar vad som är speciellt med bandet: Det handlar absolut inte om avancerade
kompositioner eller virtuost spe,l utan det handlar mer om att bli samspelta
och att en konstellation får utkristallisera sin stil eller sin egen art. Som i
vårt fall är det de här tre personerna och hur vi kan hantera våra instrument,
med både våra förmågor och begränsningar. Jag hade inte spelat bas innan Petter
frågade om jag ville vara med. Jag hade spelat gitarr, så egentligen är vi två
gitarrister.
Petter: Vi står alla
tre som kompositör och textförfattare på alla låtar och det var likadant med
Ståålfågel. Det kanske inte tillhör vanligheterna.
Syster Lycklig, liksom Ståålfågel, var ett band med attityd.
Alla medlemmarna var lika mycket medverkande i den skapande processen. I ett
nummer av tidningen Schlager liknades systrarnas musik vid moderna
protestsånger, vilket verkar rimligt. Texterna sa mycket, både om sin tid och
framtiden.
Petter: När vi körde
”Djuret” på Snövit kändes det som någon jävla miljölåt. Men det tänkte man inte
på för fem öre. Då var det någon utanförskapsgrej. Det är väl så att konsten
uppstår i betraktarens öga, eller öra i det här fallet. Om du spelar den om 20
år, om planeten finns kvar då, kommer den att betyda någonting helt annat. Det är det som är det tuffa. Tillsammans
skapar man någonting som har bäring åt massa jävla håll och så är det folk
därute som tar till sig olika delar av det.
Syster Lycklig 1984. Foto: Hatte Stiwenius.
Jag har alltid uppfattat Syster Lyckligs musik som högst
politisk. Det är ett ständigt ställningstagande för människan, där människan
positionerar sig gentemot samhället. I många fall är det hård samhällskritik,
som den ovan nämnda ”Djuret”, andra gånger är det tidsenlig oro för atombomben
(Sirenernas sång), men i de flesta fall är det den enskilda människans kamp mot
ett samhälle som inte är anpassat efter människan. Ta texten till ”Pingviner i
storm”, som visar människan som ensam och utsatt i natten, eller ”Tuggad” där
den enskilde befinner sig på botten men väntar på att slå tillbaka. Slaget
tillbaka tycks vara att skapa en egen verklighet, en möjlighet för människan
att göra sig en plats på jorden. Som ”Den lycklige” gör. Som i ”Mig mot
himlen”. Detta är dock bara hur jag uppfattat Syster Lycklig i alla år,
samtidigt som de betytt väldigt mycket för min uppfattning om hur samhället är.
När jag frågar Anders och Petter om Syster Lycklig var ett politiskt band
svarar de nekande.
Petter: Nej. Bandet
som sådant är ju en musikorkester. Jag är avgrundsvänster. Du kan inte ens
föreställa dig. Om du vaknar på natten och har en fruktansvärd mardröm om en
vänstertyp så är det jag. Men det är inte en individualistisk utan en
kollektivistisk utgångspunkt. Men sen, vi hade en svartröd skiva, och
”Pingviner i storm” har inte jag skrivit utan det är ett Bakunincitat…
Men jag är inte anarkist. Vi är ju inte ett politiskt band på det sättet.
Men jag är inte anarkist. Vi är ju inte ett politiskt band på det sättet.
Anders: Om du lyssnar
på ”Dörren till sommaren”, den handlar ju om att komma bort från en plågsam
vardag. Visst man kan läsa in politik om man vill men det är lite långsökt. Det
handlar om en vilja att kunna fly.
Petter: Om vi vill skriva
politik då skriver vi en pamflett.
De två skivorna de gav ut på 80-talet spelades in under
samma session. I en källare någonstans i Huddinge sattes den mobila
inspelningsutrustningen från skivbolaget Urspårs buss upp . Syster Lycklig hade
repat intensivt i flera veckor för att få låtarna att sitta ordentligt, sen
gick de in i källaren och körde låtarna, i princip live.
Petter: Det är nästan
live rakt igenom, den plattan. Det är bara tjoff in.
Första plattan, Syster Lycklig, släpptes 1984 och ett år
senare kom uppföljaren ”Dörren till sommaren”. Även om grunderna till båda
skivorna spelades in samtidigt blev mixningen av ”Dörren…” utförd av en annan
mixare. Anders och Petter håller med om att den andra skivan är mer utvecklad.
Anders: Då hade vi
kanske fått lite distans till den också. Sen så fanns grunderna där de fanns.
Vi visste att det var det här materialet vi har att jobba med.
Båda plattorna gavs ut på det lilla oberoende skivbolaget
Urspår, drivet av Thomas Gabrielsson. Efter att ha smyglyssnat utanför
replokalen där Syster Lycklig repade tog han kontakt med bandet.
Lunkan: Vi repade vid
Sankt Eriksplan och Thomas repade med sitt band Förklädd Gud i lokalen bredvid
vår. Han brukade tjuvlyssna på oss utanför vår lokal och en dag knackade han på
och sa att vi lät väldigt bra och frågade om vi hade någon spelning snart. På
vår nästa spelning var Thomas där och lyssnade och efter konserten så erbjöd
han oss ett skivkontrakt.
Foto: Hatte Stiwenius.
Efter två skivor sprack bandet. Lunkan spelade samtidigt i
både Syster Lycklig och Skallarna och när tiden inte räckte till valde han att
fortsätta i det senare bandet. Efter att Skallarna också upplöstes har han
spelat i band som Tugga Terrier och Kretsen. Idag spelar Lunkan, vid sidan av
Syster Lycklig, också i en hop andra band, bland annat ett också återuppstått
Skallarna. Petter och Anders fortsatte ett tag som duo men fortsatte sen till
andra projekt. Anders började spela teater och håller fortfarande på och sätter
upp pjäser. Petter klipper numera dokumentärer för TV, jobbar med tidningen ETC
och spelar i sitt andra band: Fågel Roc.
Petter: Vi i Fågel Roc
skulle inte finnas utan nätet. Våra flesta lyssnare finns i Mexico City,
i Chile, Sao Paolo och Turkiet och Grekland såklart. Utan internet skulle de
inte veta ens att vi fanns. Sen så tror jag att det är en mänsklig drivkraft.
Sverige är så extremt rikt. Det är ju mycket rikare nu än när vi var små. Jag
kommer ihåg när jag tjackade min första Marshall-top. Då hade jag jobbat i ett
år för det. Nu behöver man jobba mindre och grejerna blir billigare. Och i sin
laptop har man en skivstudio. Det är lättare och alla gör det. Då fler gör det
är det fler som ska dela på marknaden. Alla gör bra grejer. Jag kommer ihåg när
jag lyssnade på demositer runt 98-99 och det var så jävla dålig musik överallt.
Sen så hände det något. Plötsligt fick alla verktygen. Myspace kom, folk
langade upp låtar och började lyssna på varandra. Så bara höjs nivån. Det blir
inte mer lönsamt eller fler spelställen, men musiken blir bättre. Det är ingen
som sjunger falskt längre och det sitter tio gånger bättre. Det blir som en
skola. Men det kanske inte är så mycket fysiska mötesplatser.
Anders: Det är den
riktigt stora skillnaden. Att man kanske möts i mer nischade platser.
Mycket har förändrats på de 30 år som Syster Lycklig legat
vilande. Internet, skarpare subkulturer, blixtsnabb distribution av låtar,
Spotify. Musikmarknaden är i ständig omvälvning. Petter sammanfattar:
Fågel Roc får in
10-15000 om året på Spotify och då har vi ändå 100000 spelningar. Det blir inga
pengar. Det blir så man kan göra lite annonser. Men man slipper göra skivor,
man slipper trycka, man slipper skivbolagen. Den här singeln vi gett ut nu [Stilla
/ De dödas bar] och även återutgivningen
av skivorna ges ut på mitt skivbolag som är otroligt litet. Men då har man en
direkt kanal. Först dog skivförsäljningen: runt 2000-2010 så försvann den helt.
Sen har även nedladdning försvunnit. Det är ingen som laddar ned skivor längre.
Såklart. Varför skulle de göra det? Det är bra tycker jag, att musiken sprids.
Folk lyssnar på många låtar får impulser. Allting blir bara bättre och bättre.
Men varför återuppstod då Syster Lycklig i år som en fenix
ur det svenska kulturlivet?
Dagens Syster Lycklig.
Anders: Det har väl
vart lite på tapeten. Det är Lunkan som har frågat: ”Ska vi inte?” Men sen har
Petter haft en massa jobb, med Fågel Roc, och barn.
Petter: Barn,
framförallt. Det är ett jävla otyg. Nu har jag barnbarn och det är
lite lättare.
Anders: Men plötsligt
så kände vi att: varför inte? Vi prövar. Så vi bestämde att vi repar några
gånger så får vi se hur det känns. När vi väl gjorde det gick det ganska snabbt
att känna att det var roligt. Och då bestämde vi oss att för att vi skulle
spela.
Lunkan: Jag frågade
Petter och Anders redan 2012 om de intresserade av att träffas och gå ner i
replokalen och testa att spela lite Syster Lycklig-låtar för skojs skull och
eventuellt göra något reunion-gig om det funkade bra. Det var dom men det fanns
inte tid då, men gärna senare. Nu frågade jag igen hösten 2017 och då hade dom
tid och det funkade väldigt bra och var kul att spela låtarna igen, så nu kör
vi på.
Men mycket har förändrats under de här åren. Från ett
etablerat kontaktnät med spelställen som satsade på en bred variation av
ungdomsmusik, ser läget helt annorlunda ut idag. Tanken var att Syster Lycklig
skulle spela på PSB i september, men klubben lade hastigt ned och systrarna
stod utan lokal.
Petter: Det roligaste
med att spela det är att repa. Sen när man har konserter så är det kul precis
när man står och spelar för publiken, men allt runtomkring är ganska
outhärdligt. Att prata med idioter till ställen som plötsligt stänger, som PSB.
Way back kunde man boka spelningar någon månad fram i tiden. Nu är det ett
halvår! Fan vet jag om jag ens är i landet om ett halvår. Även på små, små
ställen som Southside här. Vi ringde till dom i maj, då var det uppbokat till
oktober. Det är helt bisarrt. Det är rätt långt från spontant.
Anders: När vi spelade
på de större musikfesterna utomhus var det ändå ganska mycket olika band som
var med, även om det var någon slags postpunk eller vad du nu väljer att kalla
det för. Så var det när vi gjorde musikfester i Jakan. Då plockade vi några
band inom våra kretsar. Kända band. Det vill säga såna som någon gång hade
gjort en skiva eller blivit omskrivna. Sen var det de lokala banden och de
kunde låta hur olika som helst, men alla kunde vara med och spela. Den sortens
diversifierad subkultur känns det som att det inte finns idag.
Petter: Allting finns
samtidigt nu. Som när punken kom, eller som när hiphopen kom. Hiphopen var väl
den sista breda vågen som verkligen svepte golvet. Jag lyssnade väldigt mycket
på hårdrock när jag var 16-17, typ Black Sabbath och så, och sen efter punken
kommer jag ihåg att helt plötsligt upptäckte man: ”Shit, de finns fortfarande!
De försvann inte.” Nu finns allting samtidigt. Det finns reaggeband, det kommer
alltid att finnas. Det finns edm-musik och det finns punk. En polare på jobbet,
han är 40 bast, spelar i ett band som låter som punk lät förut. Ingenting
försvinner. Då blir det ju heller inte några breda rörelser.
Anders: Man har sin
nisch. Där kan man hålla igång saker och kanske åka på turnéer i Europa. Det
var ju inte att tala om då.
Syster Lycklig live på snövit maj 2018.
Hur upplever då medlemmarna att det är att spela i Syster
Lycklig idag, jämfört med hur det var under 80-talet? Förutom att spelställena
blivit mindre spontana, att det både är lättare och svårare att komma fram i
bruset bland allt annat som finns och att varje subkultur blir mer och mer
sluten gentemot varandra kvarstår tre människor som fortsätter på ett värv de
började på för mer än 30 år sedan. Petter berättar hur han skriver flera låtar
i månaden, att det finns ett oändligt förråd av låtar att ta av. Att det finns
fler inspelningsplaner. Anders minns vissa av sina texter och hur de framstod
då och hur de framstod nu. Vissa gamla låtar har de valt att inte spela,
eftersom ingen av dem känner att de kan stå för texterna idag.
Anders: Att det här
kan jag inte med bästa vilja i världen läsa in något annat än att det är en
pretentiös 23-åring som undrar vart han ska ta vägen i livet. Där är inte jag
längre, om man säger så. Sen finns det andra som är skrivna av den personen men
som ändå har något som gör att man 35 år senare kan känna att den berättar
någonting som gör det värt att ställa sig och sjunga.
Till exempel är ena sidan av den nya singeln, ”Stilla”, en
gammal låt i ny tappning. En låt som spelades in under den där källarsessionen
i Huddinge men som nu har omarrangerats och spelats in på nytt.
Anders: Vissa saker är
sig likt, men vi krånglade till det lite för mycket tror jag. Vi slog väl knut
på oss för att få det att låta lite originellt. Medan nu så är det mer pang på.
Lunkan kör ett enklare trumkomp och gör det inte krångligare än vad det behöver
vara.
Med den nya singeln befäster sig Syster Lycklig återigen som
ett band att räkna med. Från att ha gjort två fantastiska skivor för 35 år
sedan, tar de upp kampen och glädjen igen. Lunkan sammanfattar känslan av att
spela nu och vad som förändrats:'
Musik är då som nu min
passion här i livet men numera en ren hobbyverksamhet. Men det måste kännas kul
och kännas bra och vara på en lagom nivå. Det får inte vara för intensivt. Jag
har en ganska avslappnad attityd till hela mitt musicerande nu för tiden och
det tycker jag är skönt. Det blir roligare då.
På väg mot tunnelbanan berättar Petter om Göran. Om den
maximala otur som gjorde att han förlorade en av sina närmaste vänner. Göran
var på fel plats vid fel tillfälle, men höll flaggan i topp till slutet. Därför
är ”De dödas bar” dedikerad till Göran. Men den handlar också om de prövningar
som möter en i livet. Om de prövningar som mött medlemmarna i Syster Lycklig.
Det är inte bara tungt att förlora en nära vän, det är också tungt att själv
närma sig döden, på de många sätt det går att göra det på. Men Syster Lycklig
har, för mig, alltid varit protestens band. Ett band som vägrar ge med sig,
utan envist letar sig fram till den plats som den utsett till den bästa. Därför
handlar ”De dödas bar” också om motstånd, till och med mot den dödskalle som
grinar emot en på omslaget. Jag tror att Syster Lycklig kommer hålla på ett bra
tag till.
Hela Syster Lyckligs produktion finns, tack vare Petters mikroskopiska skivbolag, på Spotify!
4 kommentarer:
Varje problem har en lösning när du träffar rätt person! Var inte rädd för att det finns en fantastisk stavningshanterare och andlig problemlösare som kan göra slut på ditt problem. Jag vill uppskatta DAWNACUNA för återställandet av mitt äktenskap med hennes trollformulering, Efter 1 års separering med min man, med hjälp av den stora stavaren Caster DAWNACUNA, återvände min man hem och nu är vi lyckligt tillsammans för gott, än en gång tack till DAWNACUNA botar hon också alla typer av sjukdomar och t.ex.
1 ÄLSKAR STAV
2 VINN EX TILLBAKA
3 FRUKTEN AV KOMMAN
4 PROMOTIONSTROLL
5 SKYDDSSTAV.
6 AFFÄRSSTAV.
7 BRA JOBBSTAV.
8 HIV -aids.
9 Sluta missfall.
10 Lycka till.
11 TELEKINESIS STAV.
LOTTERI STAVNING och Domstolsfall STAV Kontakta honom för din hjälp via:
WHATSAPP: +2348032246310.
E -post: dawnacuna314@gmail.com
Min före detta pojkvän lämnade mig och min dotter för sex veckor sedan efter att jag försökt nästan allt för att återställa mitt förhållande, jag blev besviken. Inget fungerade för mig. En vecka senare när jag rullade igenom min Instagram såg jag några vittnesbörd om DR, gryning som hjälpte människor att återuppväcka deras förhållande och fixa trasiga hem, först var jag skeptisk men jag bestämde mig för att prova och jag tog kontakt med DR, Dawn för hennes hjälp, några dagar med att få kontakt med henne förändrades allt automatiskt, min sorg blev Glädje, leende var över hela mitt ansikte, allt hände väldigt snabbt och resultatet var perfekt. Jag använder detta medium för att uppskatta Dr, Dawn, om du har problem med ditt förhållande.
*Om du vill bli gravid.
*Om du vill återförenas med din älskare.
*Om du behöver andlig kraft.
Dr Dawn Acuna är den enda personen som kan hjälpa dig: dawnacuna314@gmail.com
WhatsApp: +2348032246310
Skicka en kommentar