Joakim: Punken är för mig Ramones och Ebba Grön och
Dag Vag och dom betydde inte så mycket rebelliskt uppror som helt enkelt
"Du Kan, Du Vill, Bara Gör! Skit i vad andra tycker". Men ännu mer
betydde Joy Division, The Cure, Suicide, New Order och den genren som mer
återspeglar mig som person.
Min kompis Limpan spelade i ett band i Forssjö som jag
blev ljudnisse för (sedemera omdöpt till Dreamland Express, vilket helt o
hållet var mitt fel, sorry världen...), bandet transformerades till Brocas Band
för att sen kompletteras med plojorkestern Zabba-Å-Zlå med bl a Pelle H,
Limpan, Linkan, Lasse H och Zabba Zizters och jag spelade bas. Pelle och jag
startade sen Brunst-Ernst som ett mer experimentellt sidospår hemma hos Pelle.
Det var
världens enda punkband med doa-kör kort o gott! Per Linkan Lindkvist sjöng som
Iggy Pop typ, Pelle på gitarr, Pär Limpan Lindström på gitarr, Mose anslöt lite
senare på gitarr, jag på bas, Lasse H på trummor, Cattis, Mia, Eva och Lotta på
backupsång. Totalt 10 pers = Storband. Mest kända hits: Jag vill va din hund,
Flå KSK, K-holm, Reagan reggie, Plastisk, osv...
Det var väl efter att vi höll på med ZåZ men vi ville
göra lite mer experimentella saker, mixtrade bl.a. med
lager-på-lager-inspelningar på Pelles gamla rullbandare. Vet inte vilket år
detta var...
Pelle: Jag och Joakim spelade i ett jättepunkband:
Zabba-Å-Zlå. Det var 10 pers i bandet, ett punkens storband. Jag sjöng och
Jocke spelade bas. Men Jocke gillade egentligen att programmera syntar.
Han gillade Tangerine Dream och Krautrock, experimentmusik, men höll på med
annan musik också.
Jag var den som samlade skivor. Jag åkte till Berlin
och köpte skivor på skumma bakgator. Dessutom såg jag Einstürzende Neubauten
innan 1980. Jag gillade industrimusik som Throbbing Gristle och Monte Cazzaza
och kände att vi också måste göra något sånt!
Joakim: Vi pluggade på gymnasietekniska på Duveholm
samtidigt och sen delade vi en lägenhet i Norrköping under fjärde året. Där
lärde jag känna honom lite bättre.
Vi gillade så mycket skumma saker som möjligt, t ex
The Residents, Faust och Suicide. Mest sånt som Pelle grävde fram. Jag diggade
också Tangerine Dream och tysk krautrock i allmänhet.
Pelle: Namnet minns jag inte var det kom ifrån. Kanske
Jocke kom på det?
Joakim: Brunst Ernst är helt enkelt en koppling till
ytterligheter.
Brunst, vällust, energi kontra Ernst, allvar och eftertanke
Brunst, vällust, energi kontra Ernst, allvar och eftertanke
Pelle: Vi red ju lite på vågen av new wave och punk.
Det fanns musikföreningar överallt. I Katrineholm fanns Drag utan drog som vi
var med om att starta. När KSMB spelade var Zabba förband. Det nätverk som
bildades höll sig inom punk och wave.
Joakim: Den delen av musiklivet i
Katrineholm jag såg var centrerad runt Panzardazzet och föreningen Drag Utan
Drog. Där fanns det riktiga musiklivet. En fantastisk period egentligen. Undrar
hur många band det fanns under DuD-paraplyet...?
Kanalerna att sprida musik som
fanns var diverse fanzines (t ex Flåskpåle), att prångla ut kassetter till
kompisar och andra ovetande oskyldiga.
Pelle: The Work spelade i Katrineholm och de bodde
hemma i mitt kök. Jag for till England 1 år senare och bodde i basistens kök.
Det var jag som fick dom till Katrineholm. Jag köpte upp 30 singlar och spred
ut bland folk så de kunde lyssna in sig. Men de spelade inte låtarna från
singeln. Som tur var körde de den som extranummer!
Vi spelade 3 gig med Brunst Ernst. Under en spelning
spelade jag på synten med flaskor. Jocke stod vid mixerbordet i andra änden av
rummet. Vi hade en spelning i Eskilstuna också, då med en trummis.
Jag var den som skrev alla texterna och själva musiken
gjorde vi ihop. Vi gjorde en låt tillsammans med Göran Greider också. Han gick
på samma gymnasium som vi.
Joakim: Ja vi gjorde faktiskt två spelningar under namnet Brunst-Ernst
otroligt nog. Den första var på Safiren på nån DuD-gala, det var bara Pelle och
jag.
Sen var det en spelning i Eskilstuna med en lite större sättning. Vi
spelade med en stor genomskinlig byggplast upphängd mellan oss och publiken.
Den revs ner i sista numret och då såg vi att det satt tre personer kvar och
upplevde detta fantastiska konstverk. Vi var fler på scen än i publiken!
Det var jag som köpte tomkassetter och kopierade upp dem från Pelles
rullbandare och dom såldes mest på rent rykte. Jag lyckades nog sälja ett par
stycken genom en skivaffär här i Västerås där jag kände ägaren. Vet inte hur
många Pelle lyckades prångla ut. Han hade nån kompis som tyckte att det lät
"som att kyssa döden" så det fick bli titeln på kassetten, tror det
var samma person som ritade den suveräna bilden på omslaget. Ytterligare nån
annan kompis tryckte upp omslagen...
Pelle: Kassetten sålde en del. Det var mest för att
det var kul som vi gjorde någon form av dokumentation av vår musik. Han som ritade omslaget sa : Det låter som att kyssa döden i
arschlet. Vi strök det sista...
Att kyssa döden... av Richard Säll
Det fanns ett väldigt
öppet sinne när det gällde musik på den tiden. Många hade jobbat för att få det
att hända. Man fick låta hur som helst genom punken.
Jag formulerade mig redan
då ”Musik är ljud”. De som gör ljuden behöver inte mena att göra musik. Jag har
inspirerats mycket av teoretiker som John Cage och La Monte Young.
Sen sent 70-tal har jag levt med en ideologi att ljud
eller icke-ljud ses som musik av den som skapar den eller lyssnar på den.
Under 80-talet gick jag på musikhögskolan och på väg
dit gick jag förbi stationsbygget. Det var 10 pålkranar igång samtidigt och de
bildade en takt. Jag stod där och njöt. Sedan använde jag principen i stycken
till en utställning.
Jag har levt efter den devisen sedan dess. Jag är
utbildad musiklärare, har gjort musik till teater och spelar cello. Är mycket
intresserad av barockmusik.
Joakim: Låtarna på kassetten var nog allt vi hann med. En av låtarna på
skivan kom från kassetten. Sen tynade det väl bort mer eller mindre. Så man kan väl säga att vi
aldrig splittrades...
Efter Brunst Ernst köpte jag fler syntar, en trummaskin och andra prylar,
vilket jag fortsatt med fram till idag. Mitt alter ego är fortfarande Zune
Zämja, troligen världens Zämsta artiZt-namn!
Pelle: Efter Brunst Ernst
åkte vi åt olika håll. Jocke blev ingenjör i Västerås och jag har hållit på med
konst. Jag flyttade till en folkhögskola och blev intresserad av barockmusik.
Det höll jag på med i 10 år, sen började jag med teater.
Numera spelar jag också i The great learning
orchestra. Ett nutida nätverk av konstmusiker. Det finns helt klart en linje
till Brunst Ernst och vad vi höll på med då i den musik jag sysslar med idag.
Joakim: Brunst-Ernst och arbetet med den här musiken
la grunden till allt det modesta kreativa jag gör idag i princip. Utan ZåZ,
DuD, Brunst-Ernst och Pelle hade jag inte varit ens i närheten av den jag är
idag. BE var sista avstampen ut i det kosmos som består av oväntade
användningar av väldigt väntade vanliga företeelser och sarkastiska
syrligheter.
Kassetten, med omslagen som syns ovan, kan laddas ned HÄR!
Bilderna på Pelle och Jocke är tagna av Lasse Johansson.
Bilderna på Pelle och Jocke är tagna av Lasse Johansson.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar