torsdag 14 september 2017

Pausunderhållning

På grund av Livet utgår dagens avsnitt av denna konkreta kniv. Istället följer en liten programförklaring som egentligen borde behandla metod, teori och de rättsliga aspekterna.

Tanken med detta påfund är att presentera den svenska postpunken. Främst från perioden 78-90 men även små exkursioner in på det förvirrande 90-talet kommer att tas. Postpunk är ju ett fränt begrepp. Blev poppis i början av 2000-talet och används nu i vardagligt tal, men vad jag förstår: ses ned lite på i hipsterkretsar. Post-punk brukar definieras som den musik som byggde på punken, men utvecklade den med hjälp av de som kom före (Beefheart, Can, Velvet Underground, Stockhausen osv.) och "punkade mot punken". Jag kommer att använda begreppet lite som jag vill, utan historisk förankring, och diskussioner om vad som är postpunk eller inte får gärna föras! Framförallt kommer bra band att behandlas. Till postpunk kommer också minimal synth, industri, bra pop, punk, new romantic, synthpop, indierock, noiserock, alternativ rock i olika former etc. att läggas till. Är det bra musik från 80-talet? Ja, men då måste vi ju få veta mer om det!
Tanken är således att presentera dessa numera rätt bortglömda band. Vissa är legendariska idag. Vissa gav ut en singel lokalt i Kalmar och är mer mytiska. Jag hoppas kunna avhandla alla, likt en yngre Peter Kagerland (fast en skillnad oss emellan är att jag gärna tar med band som bara gjorde en kassett eller bara några spelningar).
Mycket är på gång. Många har varit snälla nog att svara.

Den här bloggen är tänkt som en knutpunkt. Egentligen vill jag ha ett fanzine på papper, men går det i dessa dagar? Först: den här bloggen. Som ni redan märkt är intervjuerna knepigt designade som ett gammaldags fanzine (och lite svåra att läsa). Mer material kommer att finnas i själva fanzinet. För det kommer också, som ett slags komplement till bloggen men också publicerad här på bloggen. Jag hoppas också kunna skriva ut några ex och sälja på riktigt - i skivaffärer.
Jag har också planer på att göra en s.k. podd. Det vore ju kul. Tänk om det fanns tid till det!

Varje torsdag (utom den här) kommer en ny uppdatering här. Förhoppningsvis alltid med något att lyssna på knutet till posten. I dessa dagar finns det ju både bandcamp och Youtube etc. etc.
Det är några riktigt bra band på gång. Det kommer bli kul.

PS. Om du som läser detta spelade (eller känner någon som spelade) i ett bra band på 80-talet får ni gärna höra av er!

Inga kommentarer: