Stormavdelningen vräkte sig fram som en stridsvagn i det sena 80-talets musikliv. Som ett svenskt Killing Joke blandade de en tematik med avsky för mansideal och amerikansk politik och en svidande samhällskritik i sina texter. Det var tungt, mörkt och rått. Allt tal om ”den nya hårdrocken” som fördes i diverse musiktidningar i början av decenniet, när den nya, mörkare rocken som uppstått ur punkexplosionen skulle döpas skulle lika väl kunna ha handlat om Stormavdelningen.
Bandet började dock redan 1981 och bandet hade, som så många
andra under den tiden, sina rötter i punken. Medlemmarna hade varit med i band
med namn som Oinks,
Skrep, Anti-Rakish och Brutala Bönder. I början av bandets existens var musiken
instrumental och experimentell. Bjarne beskriver det som att bandet ännu inte
hade hittat sin form. Olika medlemmar kom och gick med åren och det var först
med värvningen av sångaren Pär Wickholm 1985 som bandet hittade sin stil. Nu satsades
det på tyngre rock och Pär var en lysande sångare.
Dessutom
var han djupt involverad i aktivitetshuset Vita Huset som låg i Roslags Näsby i
Täby. Vita Huset var en musikförening som fungerade på samma sätt som många av
de andra musikföreningshusen som fanns runt omkring i Stockholms förorter. Det
mest kända för eftervärlden, som väl blivit en symbol för punkens möjligheter,
är Ultrakåken i Haninge, men det kryllade av olika aktiva musikföreningar i
hela Sverige under den här tiden. Genom dessa kulturföreningar kunde banden
spela, repa eller framkalla fotografier. Vita Huset är ett kapitel för sig, en
rivningskåk intill kommunhuset som höll ut några år i slutet av 80-talet. För
norrortsborna fanns också Pinkruset i Åkersberga, där Stormavdelningen också
gjorde flera spelningar.
Med den nya formen kunde Stormavdelningen slå hårt. De
lyssnade och lärde av band som Birthday Party, Joy Division och Killing Joke.
Efter att bandet varit en vända och spelat i södra Sverige och Tyskland
upplevde de att folk började få upp ögonen för dem. Stormavdelningen började
bli ett band att räkna med och spelningarna blev flera.
Från omslaget till första EP:n
Den första skivan med bandet kom 1987, på skivbolaget Studio
Otukt som hade flera kopplingar till Vita Huset. De som drev bolaget var
involverade i verksamheten och gav ut skivor med flera av de band som spelade
där. Debutskivan, som blev en EP med fyra låtar, där bandet förkortat sitt namn
till Stormavd. är en ångvält som kör över lyssnaren genom högtalarna.
Liknelserna med Killing Joke är svåra att undkomma, men Stormavdelningen tar
modellen och anpassar den till sitt eget uttryck.
Framförallt är det rytmen och tyngden som skapar känslan i
musiken. Texterna behandlar fenomen som det amerikanska machoidealet och hur
det påverkar krigsföringen, något som aldrig tycks bli inaktuellt. I ”Cirkus
kax” är människan en förlorare redan innan den börjat. Samhället har helt
enkelt inte plats för dig. Tendensen är deprimerande och stenhårt smutsigt,
något som går igenom hela bandets produktion.
Från textbladet till första EP:n
Bandet fortsatte att plöja sig igenom framförallt
Stockholms musikliv. Bjarne menar att konkurrensen mellan banden i samma liga
kunde vara hård. Det gavs ut mycket skivor och det fanns en publik, men
utrymmet räckte inte alltid till. Stormavdelningen fick en hel del publicitet,
både i radio och tidningar.
Det fanns vid slutet av 80-talet en rad band som också valde
den tyngre, mörkare skolan. Band som Gregor Samsa, Man Klan, Dansdepartementet.
Band som slog hårt från skuggorna, men aldrig lämnade något större avtryck på
det svenska musiklivet, annat än i de människor som hittade dem och tog dem
till sitt hjärta. Stormavdelningen stack ut från dessa lokomotivband genom sin
närhet till punken, sina udda texter och ett riktigt bra sound. 1990 var det
dags för det andra och sista vinylsläppet.
Det blev en singel, på samma bolag, med A-sidan
”Fleischwagen” som skulle kunna vara den mörka hårda rockens ”Autobahn”. Där resan
genom Tyskland blir kort och snabb men smärtsam. Soundet är lite mer luftigt än
på debuten, en riktning som bandet riktade in sig på mer och mer allt eftersom
90-talet pågick.
Stormavdelningen började känna att det gick bra. Allt
eftersom åttiotalet gick mot sitt slut började också nya influenser hitta in,
såsom Ministry och Young Gods. Allt rullade på med bandet och de bestämde sig
för att satsa fullt ut. Bandet bytte namn och började med texter på engelska
istället. Men försökte gav inte vad medlemmarna hade hoppats på, trots
experimenterade med ett nytt sound med mycket samplers.
Live på Debaser 2013. Foto: Torndahl.
Kring 1992 gav Stormavdelningen sin sista spelning och kort
därefter rann bandets verksamhet ut i sanden. Det var andra saker som krävde
uppmärksamhet för alla medlemmarna. Livet gick vidare, som det gör för de
flesta, och arbete och familjeliv tog all tid. Det var många som frågade varför
bandet lagt av genom åren och hela bandet kände att det aldrig blev något
ordentligt avslut. Knappt någon av medlemmarna fortsatte dock att spela
överhuvudtaget och hade knappt rört instrumenten, förrän en dag för 5 år sedan.
Live på Debaser 2013. Foto: Torndahl.
Men så, 2013 skulle Brända Barn spela på Debaser i
Stockholm. Pär kontaktade Brodde i Brända Barn och frågade om Stormavdelningen
kunde öppna för dem. Det gick fint och bandet fick repa in sig på det gamla
materialet. Efter 20 år så var det dags igen. Stormavdelningen var tillbaka och
gjorde en bejublad spelning. Nytt material är på gång. En ny låt,
”Marianergraven”, är på väg att spelas in och Stormavdelningen hoppas på fler
spelningar och ännu mer nya låtar. Stridsvagnen rullar vidare.
Lyckligtvis finns det rester av Stormavdelningens avtryck också i den digitala eran. På Spotify finns deras första EP samt två spår från två samlingar.
Lyckligtvis finns det rester av Stormavdelningens avtryck också i den digitala eran. På Spotify finns deras första EP samt två spår från två samlingar.
1 kommentar:
Skicka en kommentar